Τετάρτη 6 Απριλίου 2022

Μια αλλιώτικη συζήτηση

 



Έξω είχε αρχίσει να βραδιάζει. Ο εκδότης είχε από ώρα κλείσει το γραφείο του και είχε φύγει. Ησυχία βασίλευε στον εκδοτικό οίκο, μα αν πρόσεχες καλύτερα θα άκουγες κάτι ψίθυρους που έρχονταν από το μεσαίο ράφι της βιβλιοθήκης. Εκεί τα «Άπαντα» του Παπαδιαμάντη είχαν πιάσει κουβέντα με το «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» του Καζαντζάκη γύρω από τον Θεό.

Ξαφνικά άκουσαν ένα βουβό κλάμα και κοίταξαν να δουν από πού προερχόταν. Πάνω στο γραφείο του εκδότη υπήρχε ένα μεγάλο πακέτο με δακτυλογραφημένες σελίδες, οι οποίες είχαν ήδη αρχίσει να μουσκεύουν από τα δάκρυά τους.

-Τι συμβαίνει, ρώτησαν «τα Άπαντα» του Παπαδιαμάντη, προς τι αυτή η θλίψις;

Οι δακτυλογραφημένες σελίδες ξαφνιάστηκαν και ντράπηκαν συνάμα που κάποιος είδε να κυλούν τα δάκρυά τους και βιάστηκαν να τα σκουπίσουν και να παραμείνουν βουβές.

-Έλα πείτε μας τι σας συμβαίνει μπορεί να βρούμε μια λύση στο πρόβλημά σας ή έστω να απαλύνουμε λίγο τον πόνο σας, τους είπε το βιβλίο «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται».

Οι δακτυλογραφημένες σελίδες έμειναν βουβές και άρχισαν πάλι τα κλάματα. Εν τω μεταξύ είχαν κεντρίσει το ενδιαφέρον όλων των βιβλίων που ήταν στα ράφια της βιβλιοθήκης και είχαν στραφεί προς το μέρος τους περιμένοντας να μάθουν τι συμβαίνει.

-Έτσι που το πάτε από τα κλάματα θα σβηστούν όλα αυτά που είναι τυπωμένα πάνω σας, γι’ αυτό σταματήστε να κλαίτε και εξηγήστε μας τι συμβαίνει, είπε «Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου» του Κωστή Παλαμά που ήταν στο πάνω ράφι της βιβλιοθήκης.

Οι δακτυλογραφημένες σελίδες θορυβήθηκαν σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο και αφού έμειναν βουβές για λίγα λεπτά  αποφάσισαν να μιλήσουν.

-Όλα άρχισαν  όταν ο συγγραφέας μας, άρχισε να μας δακτυλογραφεί και να αποτυπώνει τις σκέψεις του πάνω μας. Μέρα με τη μέρα δημιούργησε ένα υπέροχο μυθιστόρημα.  Ένα χρόνο κράτησε όλο αυτό. Έγραφε, διάβαζε τι είχε γράψει, διόρθωνε και ονειρευόταν τη στιγμή που θα μας έβλεπε τυπωμένες σε βιβλίο, γιατί όπως έλεγε συχνά στους φίλους του το βιβλίο σε ταξιδεύει σε κόσμους υπαρκτούς και ανύπαρκτους που ούτε καν φαντάστηκες. Είναι ποτάμι που σε παρασύρει  σε κοιλάδες γνώσης, ψυχαγωγίας και ονειροπόλησης.

-Ζήσαμε την αγωνία του από την αρχή ως το τέλος και τον συντροφεύαμε στα ξενύχτια του.  Πριν από λίγες ημέρες  όταν επιτέλους ολοκλήρωσε το μυθιστόρημα, μας μάζεψε, μας έβαλε σε ένα φάκελο να μας ταχυδρόμησε εδώ στον εκδοτικό οίκο. Πρέπει να σας πούμε ότι αγωνιούσαμε και εμείς για να δούμε αν άρεσαν αυτά που είχε γράψει στον εκδότη.  Και πιστέψτε μας άρεσαν, πάρα πολύ μάλιστα. Εμείς είχαμε ενθουσιαστεί και χαιρόμαστε που επιτέλους όλα αυτά που ήταν γραμμένα πάνω μας θα γίνονταν βιβλίο, γιατί ο ενθουσιασμός του εκδότη κάτι τέτοιο έδειχνε.  Σήμερα το πρωί λοιπόν όταν είδαμε τον συγγραφέα μας εδώ στο γραφείο πετάξαμε από τη χαρά μας. Ο εκδότης του έδωσε συγχαρητήρια.

-Αυτά είναι ευχάριστα νέα. Εσείς όμως γιατί κλαίτε; ρώτησε «Το κλειδί είναι κάτω από το γεράνι» του Χρόνη Μίσσιου που ήταν στο ράφι πάνω αριστερά.

-Εδώ αρχίζει το δράμα. Ο εκδότης ανέφερε πως θα ήθελε να το εκδώσει αλλά είχε προκύψει, όπως εξήγησε, ένα πρόβλημα. Το χαρτί έχει ακριβύνει πάρα πολύ αυτή την περίοδο  και ότι το κόστος θα ήταν  πολύ μεγάλο για να βγει το βιβλίο σε έντυπη μορφή και πρότεινε σαν λύση το  e-book. Στην αρχή δεν καταλάβαμε τι είναι αυτό. Πρώτη φορά το ακούγαμε, αλλά μετά  από τη συζήτηση που είχε ο εκδότης με τον συγγραφέα καταλάβαμε. Ο συγγραφέας μας, είπε ότι θα το σκεφτεί και έφυγε πικραμένος. Νομίζουμε ότι δεν του άρεσε αυτή η λύση.

-Τι είναι αυτά, e-book;  θα τρίζουν τα κόκκαλα του Γουτεμβέργιου, φώναξαν τα «Άπαντα» του Παπαδιαμάντη.

-Κακά τα ψέματα, βρισκόμαστε στην ηλεκτρονική εποχή, είπε η εγκυκλοπαίδεια  Πάπυρους Λαρούς Μπριτάνικα που βρισκόταν στο κάτω ράφι της βιβλιοθήκης. Ρωτήστε και μένα. Ξέρετε πόσα χρόνια έχει να προστρέξει σε μένα κάποιος για μια πληροφορία; Περισσότερο από μία δεκαετία. Τώρα όλα υπάρχουν στο διαδίκτυο.  Με το πάτημα ενός κουμπιού η πληροφορία είναι μπροστά τους. Άλλωστε όλοι οι άνθρωποι και περισσότερο οι νέοι με ένα κινητό και ένα τάμπλετ στο χέρι είναι. Έχουν εξοικειωθεί  να  αναζητούν τα πάντα στο διαδίκτυο, γιατί όχι λοιπόν να μην διαβάσουν και ένα διήγημα ή μυθιστόρημα από κει.

-Δεν συμφωνώ, είπε το «Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα» του Μενέλαου Λουντέμη. Όταν παίρνεις στα χέρια σου ένα έντυπο βιβλίο,  θαυμάζεις το εξώφυλλό του,  το φυλλομετράς,  διαβάζεις στο οπισθόφυλλο κάτι για την υπόθεση του έργου,  διαβάζεις  τις πληροφορίες για τον συγγραφέα,  μυρίζεις την μυρωδιά του χαρτιού και της μελάνης,  βάζεις τον σελιδοδείκτη στο σημείο που σταμάτησες το διάβασμα, ενώ με το ηλεκτρονικό βιβλίο τίποτα απ’ όλα αυτά δεν μπορείς να κάνεις, μου φαίνεται πολύ ψυχρό κάτι τέτοιο.

-Ο κόσμος εξελίσσεται, είπε ο «Κώδικας Davinci»  του Dan Brown που ήταν στο ράφι με τα ξενόγλωσσα βιβλία. Διαρκώς μπαίνουν καινούργια πράγματα στη ζωή των ανθρώπων. Παλιά τα βιβλία ήταν χειρόγραφα, μετά ανακαλύφτηκε η τυπογραφία και έγιναν έντυπα και τώρα στην ηλεκτρονική εποχή έγιναν ηλεκτρονικά. Εγώ παραδείγματος χάριν είμαι  και σε έντυπη και σε ηλεκτρονική μορφή.  Οπότε μη στεναχωριέστε. Ας βγει τώρα το μυθιστόρημα του συγγραφέα σας σε ηλεκτρονική μορφή και μετά όταν ομαλοποιηθεί η τιμή του χαρτιού τίποτα δεν αποκλείει να βγει και σε έντυπη.

-Έτσι που το θέτετε μπορεί να έχετε και δίκιο. Μείνει να δούμε τι θα αποφασίσει ο συγγραφέας μας.

Υ.Γ. Εσείς σε ποια μορφή προτιμάτε να διαβάσετε ένα βιβλίο;



Αυτή είναι η συμμετοχή μου στο δρώμενο "Εικόνα και φράση #2" που διοργανώνει η Μαίρη μας και η Γήινη ματιά  της.

Έπρεπε να εμπνευστούμε από την εικόνα που είναι στην αρχή και να συμπεριλάβουμε την φράση το βιβλίο σε ταξιδεύει σε κόσμους υπαρκτούς και ανύπαρκτους που ούτε καν φαντάστηκες στα κείμενά μας.




20 σχόλια:

  1. Πολύ όμορφος τρόπος να παρουσιάσεις την ομορφιά του βιβλίου που σε έντυπη μορφή είναι σίγουρα προτιμητέο χωρίς αμφισβήτηση. Σ' ευχαριστώ για την υπέροχη συμμετοχή και για την αναφορά σου σε τόσα όμορφα βιβλία δίνοντας τους φωνή μέσα στη ροή της ιστορίας σου! Φιλιά πολλά Ελένη μου να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η έντυπη μορφή του βιβλίου με έχει κερδίσει και μένα, ωστόσο μικρά κείμενα μπορώ να τα διαβάσω σε e-book. Μυθιστόρημα νομίζω πως δεν θα μπορούσα.
      Φιλάκια Μαίρη μου!

      Διαγραφή
  2. Πολύ μου άρεσε αυτό το πρωτότυπο διήγημα. Και οι τίτλοι βιβλίων ταιριαστοί με τη συζήτηση και όσα είπαν. Πολύ σε απόλαυσα. Και εγώ προτιμώ το έντυπο βιβλίο. Αυτή η μυρωδιά, αυτή η επαφή...Εξάλλου δεν μπορώ να βάλω στην τσάντα μου ένα τάμπλετ ή λαπτοπ για να διαβάζω όπου πάω. Μπράβο Ελένη μου
    Υπέροχα!
    Τα φιλιά μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου μάλλον εμείς είμαστε η γενιά του έντυπου βιβλίου, τα παιδιά μας ίσως να προτιμούν να διαβάζουν από τάμπλετ.
      Τα φιλιά μου!

      Διαγραφή
  3. Παλαιάς κοπής εγώ, σίγουρα προτιμώ το έντυπο βιβλίο...όμως και η ηλεκτρονική μορφή αρχίζει να μου γίνεται συμπαθής....προσαρμογή και αναγκαιότητα...Τα συγχαρητήριά μου για την πρωτότυπη σύλληψη της ιστορίας σου, την απόλαυσα πραγματικά...Καλό βράδι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εξαιρετική!
    Ελένη μου, είχες θαυμάσια έμπνευση και όσο διάβαζα τους τίτλους γνωστών βιβλίων, να παρηγορούν το νέο αδημοσίευτο βιβλίο που αγωνιούσε για την μοίρα του, σε θαύμαζα και πιο πολύ.
    Είμαι λάτρης των e-books, διαβάζω κυρίως στα αγγλικά, για να εξασκώ και τη γλώσσα! Και τα αγαπώ, καθότι δεν πιάνουν χώρο και τα διαβάζω και πιο εύκολα.
    Αλλά αυτά είναι γούστα. Και το έντυπο βιβλίο έχει τα πλεονεκτήματα του και το ebook! Σημασία έχει τι βολεύει τον καθένα.
    Μπράβο σου για την πρωτότυπη και ευφάνταστη ιστορία σου.
    Χαίρομαι να ανταμώνουμε στα διαδικτυακά μας δρώμενα, γιατί πάντα έχεις κάτι ιδιαίτερο να δώσεις.
    Σε φιλώ!
    Καλό ξημέρωμα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ωωωωω πόσο τέλεια η ιδέα σου Ελένη μου να γράψεις από την μεριά του βιβλίου; την καταχάρηκα διαβάζοντας την ιστορία σου και μπράβο σου με τον τρόπο που παρουσίασες την συμμετοχή σου΄
    Στην ερώτηση σου τώρα τι προτιμάμε από τα δύο...νομίζω ότι όσο και προχωρήσει η τεχνολογία, πάντα θα υπάρχουν εκείνοι οι ρομαντικοί άνθρωποι που θα προτιμούν την μυρωδιά του χαρτιού ενός βιβλίου, όπως μια από εκείνους είμαι και εγώ...
    Η ιστορία σου άνετα θα μπορούσε να διαβαστεί και σε παιδιά που αγαπάνε το βιβλίο...πολύ πρωτότυπη σαν ιδέα!
    Ελένη μου να είσαι καλά να κάνεις ότι αγαπάς...να έχεις ένα όμορφο ξημέρωμα φιλιααα!! 🌼

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Παλαιάς κοπής εγώ....αγάπησα και αγαπώ το έντυπο βιβλίο και καταθλίβομαι που δυσκολεύομαι πιά να διαβάσω οπότε από ανάγκη περισσότερο έχω καταφύγει στην ανάγνωση των ηλεκτρονικών βιβλίων και έχω εκτιμήσει απέραντα αυτήν την δυνατότητα....Λείπει βέβαια η γοητεία του φυλλομετρήματος , η όμορφη αίσθηση της αφής, η οικεία μυρωδιά του χαρτιού και του μελανιού αλλά από την άλλη ....μεγαλώνουν τα γράμματα και η ανάγνωση γίνεται εφικτή...Την χάρηκα πολύ την πρωτότυπη ιστορία σου Αννα μου και θαύμασα πραγματικά την ευρηματικότητά σου ! Οι τίτλοι των βιβλίων που επέλεξες πολυαγαπημένοι και όλο το σκηνικό πραγματικά καλοστημένο !!! Σ΄ευχαριστώ και σε καλημερίζω !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Και το μέγα ερώτημα: έντυπο ή ηλεκτρονικό. Μα φυσικά έντυπο για όλους τους παραπάνω λόγους που αναφέρεις πολύ σωστά. Το βιβλίο, όταν μπορείς και το κρατάς στα χέρια σου, είναι ζωντανό, το νιώθεις στα χέρια σου να αναπνέει, ενώ... η ηλεκτρονική μορφή είναι εντελώς μας εντελώς άυλη. Θα μου πει κάποιος, σημασία έχει το κείμενο, ναι, σωστά αλλα΄ως αναγνώστης θέλω να νιώθω το χαρτί στα χέρια μου.
    Όμορφο κείμενο, Ελένη! Την καλημέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Έξοχο!!! Συγχαρητήρια για το ευρηματικότατο & πανέμομορφο αυτό ταξίδι στους μεγάλους συγγραφείς και στα έργα τους! Το ότι είμαι λάτρης του χάρτινου βιβλίου, νομίζω το μαντεύεις.
    Ελένη μου, ήταν ένα υπέροχο καλημέρισμα η ανάγνωση της συμμετοχής σου!
    Να είσαι καλά♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αξιολόγο το κείμενο σου για το δίλημμα βιβλίο ή ebook με την αναφορά σε τόσο γνωστά βιβλία.
    Εγώ προτιμώ βέβαια το βιβλίο στην παραδοσιακή του μορφή.Θεωρώ ότι το διάβασμα με αυτόν τον τρόπο γίνεται πιο αποτελεσματικό.
    Μπράβο Ελένη.Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αν και διαβάζω τις αναρτήσεις από το τηλέφωνο ή το ταμπλετ, τα βιβλία τα προτιμώ " Ζωντανά " δλδ τυπωμένα.
    Έδωσες φωνή στα βιβλία κι εσύ όπως και η Μαρία κσι τα αφήσατε να μας μιλήσουν.
    Αργά ή γρήγορα θα προσαρμοστουμε όμως και στην καινούργια του μορφή.
    Κάθε εποχή έχει τους νεωτερισμούς της.
    Συγχαρητήρια για την συμμετοχή σου Ελένη μου.
    Σε φιλώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ωωωωω ένα δεύτερο σημερινό ξεχωριστό μικρό διήγημα πάνω στο βιβλίο. Ελένη μου, η σειρά σου σήμερα να έλθεις με τη δική σου έμπνευση και δημιουργία.
    Κοίτα τώρα! Μια ολάκερη βιβλιοθήκη ζωντανεύει! Τα βιβλία παίρνουν οντότητα, έχουν και εδώ λαλιά, έχουν άποψη, λόγο και σκέψη. Και φυσικά συναισθήματα. Ένας υπέροχος γνωστικός κόσμος υφαίνεται μπροστά μας από τη δική σου έμπνευση.
    Και φυσικά, ηλεκτρονικά, κατά πως λες! Ένα μικρό e-διήγημα Ελένη μου!
    Ναι, ένιωσα την αγωνία των σελίδων. Κατάλαβα τον κίνδυνο και την έγνοια που τις απασχόλησε. Και στο τέλος, βάζεις την ισορροπία ανάμεσα στο κλασικό, που όλοι αγαπάμε και λατρεύουμε και στο σύγχρονο, το ηλεκτρονικό.
    Τι προτιμώ εγώ ε;
    Σίγουρα την έντυπη βιβλιοθήκη μου Ελένη. Δεν το συζητώ. Είναι για μένα γεμάτη ζωή και ύπαρξη.
    Όμως, έχοντας γράψει e-books καταλαβαίνω και τη δική τους σημασία. Έχουν την αξία τους. Έχουν την ύπαρξή τους. Σε μια άλλη μορφή φυσικά μα και εκείνη υπαρκτή.
    Να είσαι καλά καλή μου φίλη, που μάς έφερες κοντά μας ένα εξαίρετο πνευματικό παραμύθι.
    Τα φιλιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Τι φαντασία Ελένη μου! Και πόσο όμορφα περνάς από την έντυπη ανάγνωση στη διαδικτυακή. Καλή η τεχνολογία, δε λέω, όμως άλλο το βιβλίο. Άλλου είδους επικοινωνία, πώς να το κάνουμε. Σε ηρεμεί, σε γαληνεύει, σε ταξιδεύει. Οι λέξεις όσο περίτεχνα κι αν είναι γραμμένες μέσα απ’ το λευκό της οθόνης, μοιάζουν λίγο αφυδατωμένες. Πολύ όμορφες οι σκέψεις σου που αφήνουν να φανεί ξεκάθαρα μια θλίψη για τις μικρές ή και μεγάλες ματαιώσεις. Μπράβο Ελένη!
    Καλή Κυριακή να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Φίλοι μου σας ευχαριστώ για τα σχόλιά σας. Είναι πολύ όμορφα. Δεν θα μπορέσω να απαντήσω στον καθένα χωριστά. Έχω κάνει μια επέμβαση και δεν μπορώ να καθίσω στον υπολογιστή.
    φΙΛΑΚΙΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σιδερένια Ελένη μου.Εύχομαι όλα καλά να είναι! Περαστικά και ξεχασμένα! Τα φιλιά μου

      Διαγραφή
    2. Περαστικά και από μένα Ελένη μου καλό Πάσχα με τους αγαπημένους σου κοντά καλή Ανάσταση παντού με υγεία και αγάπη!🧡

      Διαγραφή
  14. Ελένη μου, απόλαυσα την ψιλή κουβέντα που είχαν πιάσει τα βιβλία της βιβλιοθήκης. Ιδιαίτερη και έξυπνη ιδέα. Πραγματικά μου άρεσε πολύ. Και εννοείται ότι προτιμώ το έντυπο βιβλίο, ειδικά όμως πρόκειται για λογοτεχνία. Αν μιλάμε για βιβλίο για χρήση στη δουλειά μου ή στις σπουδές μου, τότε το ηλεκτρονικό βιβλίο βολεύει πολύ. Όμως για τις στιγμές χαλάρωσης που παίρνει κάποιος ένα βιβλίο στο χέρι και χάνεται στις σελίδες του, το κατάλληλο βιβλίο είναι το έντυπο. Πολλά φιλιά, φίλη μου. Εύχομαι σύντομα να αναρρώσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Όταν λέμε υπέροχο, εννοούμε υ-πέ-ρο-χο!
    Με απορρόφησε τόσο πολύ το ανάγνωσμα, μέχρι που συνειδητοποίησα ότι ήταν σε ηλεκτρονική μορφή, κι ένιωσα ξαφνικά τύψεις! 😋 Άλλο περιθώριο όμως δε δίνω σε άλλα ηλεκτρονικά αναγνώσματα, μόνο σε εσένα Ελενάρα μου, που είσαι αστέρι! Θα μπορούσα να το διάβαζα και σε συνέχειες, γιατί είχα "μεταφερθεί" σ' αυτή την μαγική βιβλιοθήκη! Πολλά φιλιά🌼🌼🌼

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Τι ωραίο, τι πρωτότυπο και πόσο αληθινό!
    Το βιβλίο να "θυσιάζεται" στους... νόμους της αγοράς.
    Συν τοις άλλοις, με συναρπάζει ο τρόπος γραφής σου.
    Να είσαι πάντα καλά, να γράφεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή